Určite ste už videli tieto magické štvorčeky niekde v reklame, na obale produktu, na plagáte, či dokonca v pätičke firemného mailu. Zamysleli ste sa o čo vlastne ide?
Táto mozaika sa nazýva QR kód (anglicky QR code) a ukrýva v sebe podobne ako čiarový kód určitú informáciu. Na rozdiel od čiarových kódov, ktoré v sebe ukrývajú len číslice, vieme do QR kódu ukryť aj písmená – a teda napríklad aj celú správu. Prečítať je možné tieto informácie pomocou takmer každého súčasného telefónu, smartfónu s fotoaparátom a nainštalovanou aplikáciou na čítanie QR kódov (napr. QR Droid).
Možnosti uplatnenia QR kódov
Pôvodne bol štandard vyvinutý na sledovanie súčiastok v automobilovom priemysle, to ešte v roku 1994. V súčasnej dobe môže QR kód obsahovať:
- Webovú adresu (URL)
- E-mailovú adresu
- Telefónne číslo
- tzv. vCard – elektronickú vizitku
- textovú správu
- údaje o udalosti (miesto, termín, trvanie, program)
- údaje k zaplateniu faktúry cez internet banking
QR kód s logom vo vnútri
Špecialitou týchto čierno-bielych kódov je, že do nich vieme zapracovať aj Vaše korporátne logo a tým sa zvyšuje atraktivita ich používania. Práve takéto QR kódy sa používajú vo firemných vizitkách alebo pätičkách mailov a tým podporujú firemný marketing. Takýto štvorček s logom si môžete napríklad umiestniť aj na zadnú stranu vizitky a uľahčíte tak načítanie kontaktov do telefónu zákazníka a vyhnete sa riziku chyby pri prepisovaní čísla či e-mailu. QR kód je možné telefónom prečítať aj z monitoru laptopa či počítača, preto je vhodný aj do pätičky mailu).
Výhody QR kódov
Obrovskou výhodou je, že tento štandard je otvoreným štandardom (keďže firma Denso-Wave ho zverejnila a neuplatňuje si na neho patentovú ochranu). A keďže sa dobré veci šíria v dnešnej dobe rýchlo, je tento štandard rozšírený celosvetovo. Svojou výnimočnosťou pritiahne pozornosť aj mladšej generácie.
Výroba QR kódu si vyžaduje spoluprácu grafika a informatika, ktorý musí dodržať štandard aby kód nebol len dobre vyzerajúci, ale aby spĺňal aj kritéria použiteľnosti. Cena QR kódu sa pohybuje rádovo v desiatkach eúr v závislosti na požiadavkách zákazníka.